torsdag den 3. februar 2011

Autist

Vi autistiske mennesker, har en forpligtigelse og mulighed for selv at være aktive, når det kommer til at sikre vores inklusion. Her mener jeg ikke at hver enkelt person er ansvarlig, men mere at vi som gruppe har en forpligtigelse. For vi kan jo se at de som prøver at gøre det på vore vegne, ikke lykkedes. Enten for de er for få, eller fordi ikke helt har forstået hvor vi vil hen.

Og det starter med Ordet: Autisme.

Autist, Autister, Autistisk, Autistiskt.

Jeg fik at vide at jeg ikke måtte benytte ordene: Autist, autisme og autistiskt, da det ikke er politisk korrekt.

Jeg er autist. Hvis jeg siger at jeg har en autismespektrumforstryrrelse, så siger jeg samtidigt at når jeg har – så kan jeg miste. Altså at autismen er noget jeg kan komme af med igen. Jeg er autist. Det spiller en rolle i alt hvad jeg gør, i al min tænkning og al min sansning. Og jeg kan li det sådan. Ligesom jeg er jyde, en mand, husejer og højrehåndet. Ingen af disse definerer mig alene, men er en del af den fulde sandhed om mig.

Ordet autist, er blevet et skældsord. Noget grimt, som vi ikke må sige. Fordi folk har brugt ordet uden at forstå det. Fordi de har tillagt det negativ værdi. Hvordan kan vi inkludere os selv i et samfund, hvor vi ikke tør sige hvem vi er?

Fra nu af tager vi ordet tilbage. Vi tillægger ordet Autist, alt det gode, sande og dejlige som vi kender fra vores hverdag. Jeg vil derfor bede jer alle om kort at tænke på en dejlig oplevelse, eller en god egenskab hos et menneske i kender, som er autist.

Sådan! Det var begyndelsen. Jeg er Autist. Og jeg siger det fordi:

”Jeg er ikke andres fordomme. Og jeg vil ikke lade mig begrænse af dem.”

5 kommentarer:

Klokken 3. februar 2011 kl. 02.13 , Blogger Inge Wie sagde ...

Godt sagt!

 
Klokken 24. februar 2011 kl. 03.26 , Blogger Kathrine sagde ...

Kære Felix
Du har lige vendt hele min forståelse for autisme på hovedet. En kæmpe aha-oplevelse som rørte mig til tårer.
Jeg forstår det, fordi du skriver at hvis man har noget, kan man miste det.
Og jeg synes også vi skal tage ordet tilbage!

Tak fra mig

 
Klokken 24. februar 2011 kl. 03.43 , Blogger Birgitte sagde ...

Tusind tak for den, den tager jeg fuldt ud til mig og det gav mig igen noget at tænke over. Den vendte lige det hele hundrede firs grader på hovedet igen.
Og inden at jeg kommentere videre, tror jeg lige at den skal have lov at ligge lidt. Men jeg er nød til at sige, at jeg ikke mener, at det jeg skrev er et udtryk for disrespekt, det håber jeg da i hvert fald ikke, men mere en refleksion over at der er så meget mere end autismen. Man er jo heller ikke kun landmand, sygeplejerske eller eller, selv om det selvfølgelig vil påvirke en på så mange andre punkter. Måske vi bare skal lade være med at hænge os så meget i de etiketter vi sætter på hinanden og forholde os til, hvem vi er som mennesker.Jeg beklager hvis det blev opfattet som disrespekt, det håber jeg som sagt ikke at der ligger i det, men det har da givet mig lidt at tænke over;-)

 
Klokken 24. februar 2011 kl. 04.11 , Blogger Birgitte sagde ...

Jeg vil lige sige, selv om jeg sgu sagtens kan se din pointe og er nød til at forholde mig til det, da jeg jo lige som selv har en søn som er autist, for at blive i den, at jeg ikke opfatter ordet autist som hverken et skældsord eller politisk ukorrekt. Sådan har jeg ikke tænkt på det, men har mere tænkt på det, som at vi som mennesker i det hele taget, låser os fast i kasser og kontekster med endten begrebet autist, eller så mange andre identifikationer vi kan låse os fast med, i stedet for at forholde os til, hvem vi er som mennesker og at vi har mange facetter som mennesker. Men stadigvæk kan jeg godt se din pointe og igen tak for den!

 
Klokken 1. marts 2011 kl. 11.35 , Anonymous Anonym sagde ...

Hej

Min søn er Asperger. Har egentlig ikke bevidst valgt at han "er" frem for han "har", men du gør det jo så fremragende.

Jeg er ikke i tvivl om at der følger begrænsninger og besværligheder med til at være autist eller asperger, men derudover synes jeg også, der ligger en fantastisk selvindsigt, når man har accepteret eller anerkendt, at være det. - autist altså.

Mange mennesker bruge mange år af deres liv, på at finde ud af hvem de er som mennesker, hvordan de tænker og hvordan de tager sig ud i forhold til andre mennesker omkring dem.
Mennesker der er fx. Autister, ADHD'er har en helt anden type beskrivelse af sig selv at gå ud fra, og forholder sig ikke umiddelbart til hvordan de agere i forhold til andre mennesker. Det er både en begrænsning og en befrielse.
OG så tror jeg i øvrigt, at jeg vil til at beskrive mig selv som " at have for mange kilo fedt på kroppen" istedet for at jeg " er fed". Den tilstand kan jeg jo ændre på- men sætter mig i den grad også ind i en kasse.
Handymor

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start